De interne communicatiestromen lopen niet keurig in het gelid. De organisatie is geen homogene groep, maar bestaat intern uit verschillende subgroepen, grote en kleine.

Die staan tegenover het ene onderwerp zus en het andere onderwerp zo. Een onderwerp kan zelfs mensen met elkaar verbinden in een nog niet-bestaande subgroep.

Bij tal van onderwerpen kan er sprake zijn van interne verschillen, bijvoorbeeld

  • verschil in voorkennis of
  • onderlinge belangentegenstellingen.

Denk ook aan de toenemende specialisatie en aan telewerkers, waarbij isolatie van andere activiteiten van de organisatie mogelijk is.

Ondanks die tegenstellingen en het gebrek aan begrip of inzicht zullen mensen in hun functioneren

  • onderling met elkaar moeten communiceren en
  • van elkaars gegevens afhankelijk zijn.

Voor hij de betrokken klant gaat bezoeken zal de vertegenwoordiger willen weten hoe het staat met de afhandeling van een nog lopende klacht. En hij moet weten welke artikelen tijdelijk niet in voorraad zijn.

De telefoniste moet weten wie er niet bereikbaar is.

De inkoper moet weten dat een productieproces binnenkort gaat veranderen, waardoor hij andere artikelen moet inkopen of leveringscontracten beŽindigen.