Operationele communicatie loopt van en naar de medewerker en is vooral taakgericht.

Operationele communicatie is dus de dagelijkse stroom informatie die nodig is om de organisatie goed te laten functioneren.

Iedereen binnen een organisatie moet immers

  • op de juiste tijd over voldoende informatie beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren
  • genoeg weten over de doelen en grote lijnen van de organisatie om zelf te bepalen wat hij het beste kan doen of laten
  • op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van de organisatie en de achtergronden van beslissingen van anderen
  • mee kunnen denken: ideeŽn, meningen, kritiek kwijt kunnen en op waarde geschat weten

Onder deze voorwaarden kan iedereen verantwoordelijk zijn voor zijn eigen aandeel in het bereiken van de doelen van de organisatie. Het dragen van eigen verantwoordelijkheid en het bereiken van prestaties werken motiverend en bevorderen de kwaliteit van het werk; het geeft je een warm gevoel dat je helemaal zelf hebt bereikt dat je klant (baas, collega) tevreden is.

Motivatie van binnenuit!