Hoe een organisatie zijn interne communicatie het beste kan organiseren, hangt erg af van het type organisatie.

Albert Heijn en de ABN AMRO Bank hebben bijvoorbeeld met elkaar gemeen dat ze een centraal hoofdkantoor hebben en vestigingen over het hele land.
Heel anders dan een bedrijf met 1 of 2 gebouwen waarin alle medewerkers bij elkaar zitten.
En anders dan bij een bedrijf met vertegenwoordigers of service-medewerkers langs de weg.

De meest effectieve wijze van communiceren is verder afhankelijk van antwoorden op vragen als

  • is het opleidingsniveau ongeveer gelijk of zijn er grote verschillen?
  • zijn er veel allochtonen?
  • zijn er speciale voorzieningen nodig voor gehandicapten?
  • maakt vakjargon de communicatie moeilijk of juist eenvoudiger?

Maar ook

  • wie heeft contacten met wie en waarover?
  • wie zou contacten moeten hebben met wie en waarover?
  • welke contacten zijn goed en welke niet (meer)?
  • wie is afhankelijk van welke gegevens, waarom, wanneer en in welke vorm?

De antwoorden op al deze vragen zullen een complex beeld opleveren en misschien zult u zich vertwijfeld afvragen hoe u die diversiteit op zijn wenken kunt bedienen.